Hoe wordt vormingsonderwijs op openbare basisscholen georganiseerd, ervaren en gewaardeerd? En hoe doelmatig is de subsidie aan het Centrum voor Vormingsonderwijs (CvV)? Het Verwey-Jonker Instituut bracht dit in kaart in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Resultaten: sterke uitvoering en waardering
De subsidie blijkt effectief: in schooljaar 2023–2024 werd 95,8% van de aanvragen gehonoreerd. Scholen zien het CvV als een essentiële partner in het faciliteren van godsdienstig en levensbeschouwelijk onderwijs. Regiobegeleiders spelen een belangrijke rol in de kwaliteitsborging en professionalisering van vakleerkrachten.
Knelpunten en kansen voor verbetering
Toch zijn er knelpunten. Ouders worden vaak onvoldoende geïnformeerd over hun keuzerecht, wat de doelmatigheid van het aanbod beperkt. Ook is er sprake van een tekort aan vakleerkrachten, vooral bij kleinere denominaties. Scholen signaleren daarnaast verschillen in kwaliteit en continuïteit van het lesaanbod.
Het rapport laat zien dat vormingsonderwijs bijdraagt aan persoonsvorming, empathie en burgerschapsvorming. Zowel het klassieke model als het carrouselmodel hebben hun eigen meerwaarde. De onderzoekers pleiten voor het behoud van beide modellen, met meer aandacht voor ouderbetrokkenheid, transparantie en duurzame ondersteuning.