Onderzoek Rotterdam Vakmanstad 2012-2015

PublicatiesGepubliceerd op: 28-12-16
Rotterdam Vakmanstad is een innovatief (onderwijs)programma in Rotterdam, ontwikkeld door de Rotterdamse filosoof Dr. Henk Oosterling. Het is een veelomvattend programma, dat naast leerlingen in het onderwijs ook de buurt, de arbeidsmarkt en de stad adresseert. Stichting De Verre Bergen financiert de uitvoering van Rotterdam Vakmanstad op en rondom de OBS Bloemhof in de Rotterdamse wijk Feijenoord. De Verre Bergen vroeg het Verwey-Jonker Instituut om praktijkgericht onderzoek uit te voeren naar het proces en het effect van het programma. Dat onderzoek vond plaats van 2012 tot en met 2015. Dit is daarvan de rapportage.

Na een beschrijving van het programma in vogelvlucht, geeft dit rapport antwoord op drie hoofdvragen: hoe verloopt de ontwikkeling en de implementatie van de activiteiten van Rotterdam Vakmanstad; wat zijn de effecten van het onderdeel Fysieke Integriteit op de cognitieve, sociaal-emotionele en fysieke ontwikkeling van kinderen over de driejarige periode; wat is het (te verwachten) economisch rendement van Rotterdam Vakmanstad. Het rapport sluit af met een aantal conclusies en aanbevelingen.

Onderzoekers

Thema's

  • Armoede en schulden

    Armoede en schulden hebben een enorme impact op het leven van mensen. Binnen dit thema doen we onderzoek naar armoede en schulden vanuit verschillende perspectieven, om te komen tot duurzame oplossingen. Lees hier de verschillende publicaties en artikelen binnen dit thema.

  • Buurten en leefbaarheid

    We hebben ruime ervaring met onderzoek in wijken. Bewonersinitiatieven, duurzaamheid, jongerenwerk, polarisatie, ondermijning, onderwijs: alles komt samen in de buurt.

    Meer over dit thema
  • Onderwijs en ontwikkeling

    Onderwijs is cruciaal in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. We doen onder andere onderzoek naar de samenwerking tussen onderwijs en andere partijen betrokken bij jongeren. Ook dragen we graag bij aan het creëren van gelijke kansen voor alle leerlingen.

    Meer over dit thema
Deel deze publicatie op: