Stage lopen bij het Verwey-Jonker Instituut: het verhaal van Dirk

Actualiteiten overzichtGepubliceerd op: 10-05-2025
Blog
Bij het Verwey-Jonker Instituut leveren stagiairs een belangrijke bijdrage aan de onderzoeken. Wie zijn onze stagiairs, en hoe ervaren ze hun stage bij ons? In deze blog vertelt Dirk Woertink, inmiddels in dienst als onderzoeker, over zijn ervaringen als stagiair bij het Verwey-Jonker Instituut.

Met een doos brownies onder mijn arm loop ik het kantoor binnen. Vandaag is mijn laatste stagedag bij het Verwey-Jonker Instituut. Terwijl ik de trap op ga, denk ik terug aan de afgelopen maanden: aan de gesprekken die ik voerde, de rapporten waar ik aan meeschreef en hoe ik als stagiair meedraaide en onderdeel uitmaakte van een onderzoeksinstituut. Waar ik een serieuze bijdrage leverde aan een belangrijk maatschappelijk thema, maar waar ook ruimte was voor een grap bij het koffieautomaat.

Onderzoek naar online geweld

Mijn stage stond grotendeels in het teken van het onderzoeksproject naar online geweld tussen burgers. Denk aan bedreigingen, racisme en haatspraak, smaad, laster doxing of kleine ordeverstoringen. Een complex en urgent thema, maar juist daarom vond ik het bijzonder om hier als stagiair een bijdrage aan te mogen leveren. Het onderzoek vormt tegelijkertijd de basis voor mijn masterscriptie.

Wat deze stage voor mij bijzonder maakte, was de balans tussen meedenken en meedraaien.

In een gemiddelde week werkte ik drie à vier dagen aan het onderzoek, met daarnaast ruimte voor het schrijven van mijn scriptie. Meestal begon de dag voor mij met een dubbele espresso, waarna ik aanschoof aan een bureau in de kantoortuin. Of, als het druk was aan een tafel in het werkcafé samen met andere stagiairs. Vooral op dinsdag en donderdag, de typische kantoordagen, zijn er veel collega’s aanwezig en worden er veel overleggen gepland.

Variatie

Wat mijn stage leerzaam maakte, was de verantwoordelijkheid die ik kreeg en de variatie in werkzaamheden. Zo werkte ik mee aan een literatuurstudie, nam interviews af met daders en slachtoffers, analyseerde deze en hielp mee met het schrijven van het eindrapport. Wat me het meest bijblijft zijn de gesprekken met de mensen die betrokken waren bij online geweld. Die gesprekken waren soms intens, maar gaven me ook veel inzicht. De online wereld is een heel reëel onderdeel geworden van ons leven, en de impact van online geweld kan in sommige gevallen enorm zijn.

Focusgroepen

Daarnaast hielp ik mee bij het organiseren van focusgroepen met praktijkexperts. Tijdens deze bijeenkomsten werden inzichten uit het onderzoek gespiegeld aan de ervaringen van professionals uit de praktijk. Een waardevolle manier om theorie en praktijk dichter bij elkaar te brengen, maar ook om praktijkexperts met elkaar in contact te brengen. Ook mocht ik aansluiten bij gesprekken met de opdrachtgever en keek ik mee hoe een offerte tot stand komt. Juist die inkijkjes in het bredere onderzoek leek me leuk, en daar is ook ruimte voor als je het vraagt.

Er was ruimte voor mij om initiatief te nemen, inhoudelijke vragen te stellen en actief bij te dragen aan gesprekken.

Het onderzoek naar online geweld was mijn hoofdfocus, maar ik heb ook op andere projecten meegedraaid. Voor het project Cruciale krachten in Overijssel interviewde ik mensen op straat over vrijwilligerswerk. Ook leidde ik een tafelgesprek met mensen die actief zijn binnen vrijwilligersorganisaties. Als geboren Overijsselaar vond ik dat een leuke terugkoppeling naar mijn roots.

Ruimte voor input

Wat deze stage voor mij bijzonder maakte, was de balans tussen meedenken en meedraaien. Hoewel ik stagiair was, voelde ik me regelmatig een volwaardige collega. Er was ruimte om initiatief te nemen, inhoudelijke vragen te stellen en actief bij te dragen aan gesprekken. Als stagiair is me bijvoorbeeld gevraagd voor input voor een werkgroep slimmer werken, en schoof ik aan bij het communicatieteam om te praten over wetenschapscommunicatie.

Als ik nu terugkijk op deze periode, zie ik vooral hoeveel vertrouwen ik heb gekregen, hoeveel ik heb geleerd, zowel in onderzoeksvaardigheden als in relationele vaardigheden. In mij is het uitgangspunt gegroeid dat ik werk wil doen waar de mens centraal blijft staan. Bij het Verwey-Jonker Instituut dragen ze daaraan bij met maatschappelijk, onafhankelijk onderzoek.

Dus toets ik de code in, de deur gaat open. De brownies zijn een klein bedankje voor de collega’s, een passende afsluiter van een leerzame en inspirerende tijd.

Ook stage lopen bij het Verwey-Jonker Instituut?

Neem een kijkje bij onze stagevacatures!

Ruth Limpens

Deel dit nieuwsbericht op: