Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid verzocht om onderzoek onder jongeren naar de oorzaken van negatieve beeldvorming over moslims in Nederland, en naar de (trigger)factoren die bijdragen aan moslimdiscriminatie onder jongeren.
Zo’n 119.000 kinderen in Nederland worden mishandeld in het gezin waarin zij opgroeien. En dat aantal lijkt niet af te nemen, het aantal (her)meldingen neemt zelfs toe. Hoe verbeteren we dat?
Al jaren brengt het tweejaarlijkse databoek van Kinderen in Tel (KIT) de leefomstandigheden van kinderen onder de 18 in Nederland in beeld. Voor KIS zijn deze cijfers nu uitgesplitst naar migratieachtergrond. In welke gemeenten waren ontwikkelingen en waar liggen voor deze groep de risico’s?
In dit onderzoek heeft KIS bijna 1000 jongeren gevraagd naar hun visie op de toekomst. De meeste jongeren willen vooral graag zekerheid in de toekomst door werk, zelfstandig wonen en een partner. Verreweg de meeste jongeren kiezen voor een toekomst in Nederland en kijken graag positief naar de eigen toekomst.
Playing for Success (PfS) Rotterdam is een naschools programma voor leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 van Rotterdamse basisscholen. Het programma heeft tot doel de ontwikkeling van zogenoemde soft skills te bevorderen bij leerlingen die door diverse oorzaken minder goed presteren op school.
Begrippen als eigen regie, zelfredzaamheid en samenredzaamheid (de rol van het netwerk om mensen heen) zijn kernbegrippen bij de decentralisaties. Het organiseren van zorg dichtbij de burger is daarbij van belang. Tot slot moet er veel gebeuren met minder geld.
Hoe is het gesteld met onze jeugd? En wat gebeurt er allemaal (of wat zou er nodig zijn) om het proces van ontwikkeling naar volwassenheid te begeleiden en ondersteunen? Met regelmaat brengen de we de stand van zaken in kaart rondom het algehele welzijn van kinderen en jongeren in Nederland (Kinderen in Tel). Ook onderzoeken we de vrijetijdsbesteding en maatschappelijke participatie van jeugdigen, zaken die immers ook van invloed zijn op hun ontwikkeling. Wat professionele organisaties en niet-professionele verbanden en gemeenten doen om de jeugd te begeleiden in hun ontwikkeling is ook onderwerp van onderzoek. In jargon: we kijken vanuit een breed perspectief naar de bijdrage van de pedagogische civil society aan de ontwikkeling van jeugdigen naar volwassenheid.
Het volledige thema-overzicht is hier te vinden.