Diversiteit

Meetladder Diversiteit Onderwijs

Verwey-Jonker Instituut
Trees Pels

Hogeschool Inholland
Pauline Naber
Peter Peeters

VU
Hester Radstake

Volledige tekst (pdf)

2012

ISBN 978-90-5830-490-2
27Ā pag. 7,00

Gevoeligheid voor diversiteit in de opleiding van professionals

Er bestaan veel preventieve voorzieningen voor hulp bij de opvoeding van kinderen. Deze reguliere preventieve voorzieningen sluiten in bereik, kwaliteit en effectiviteit vaak nog onvoldoende aan bij de vragen die verschillende groepen ouders en kinderen hebben bij hun opvoeding en ontwikkeling. De Kenniswerkplaats Tienplus - een samenwerkingsverband tussen onderzoek, praktijk en beleid in Amsterdam - werkt aan een beter bereik van migrantenouders en aan verbetering van de aansluiting van de opvoedondersteuning op hun behoeften en vragen.

Deze meetladder formuleert een aantal belangrijke vragen die van belang zijn in het onderwijsveld. Wat moeten studenten leren om als professionals om te kunnen gaan met een diverse cliƫntenpopulatie, te werken in divers samengestelde teams en hoe moet dat leerproces eruit zien? Welke eisen stelt professionele ondersteuning en begeleiding van gezinnen in een multi-etnische context aan het curriculum van pedagogische en sociaal-agogische opleidingen? Welke communicatieve en didactische vaardigheden zijn nodig? Deze meetladder biedt aandachtspunten om uw onderwijs te onderzoeken en verbeteren op diversiteitsgevoeligheid.

Zie ook: www.kenniswerkplaats-tienplus.nl