Hoe kunnen jongeren het beste worden voorbereid op de digitale overheid?

Wat zijn, naast een onderwijsprogramma, andere manieren om jongeren te ondersteunen?
Publicatie overzichtGepubliceerd op: 15-06-21
Stichting Digisterker ontwikkelt educatieve programma’s voor minder digitaal vaardige (jong)volwassen burgers in de samenleving, om (jong)volwassenen te leren om zelfstandig, veilig en met voldoende zelfvertrouwen te werken met de digitale diensten van de overheid. Een van deze programma’s is Doe je digiding! Jongeren en de digitale overheid.

Dit lesprogramma wordt op zoveel mogelijk scholen uitgerold. Om zoveel mogelijk jongeren te kunnen ondersteunen, onderzocht het Verwey-Jonker Instituut wat, naast het aanbieden van het lesprogramma op scholen, andere manieren zijn om jongeren op het (v)mbo te bereiken, om hen te informeren en te ondersteunen bij het werken met de digitale diensten van de overheid.

We gingen in gesprek met professionals over waar jongeren tegenaan lopen in het regelen van digitale overheidszaken, en wat er al aan ondersteuning geboden wordt. Ook spraken we jongeren uit het (v)mbo en hun ouders over hun ondersteuningsbehoeften.

Om de jongeren beter te ondersteunen, adviseren wij Digisterker om een website met informatie over het regelen van digitale overheidszaken openbaar te maken voor jongeren, ouders en professionals. Verder is het belangrijk om, in de ondersteuning van jongeren, zoveel mogelijk samen te werken met professionals die dichtbij de jongeren staan.

Met medewerking van

Thema's

  • Jeugd en opvoeding

    Binnen de onderzoeksgroep jeugd staat de ontwikkeling en opvoeding van kinderen en jongeren hoog op de agenda. We onderzoeken kansen en belemmeringen daarbij, met veel aandacht voor de rol van opvoeders, moeders én vaders.

    Meer over dit thema
  • Onderwijs en ontwikkeling

    Onderwijs is cruciaal in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. We doen vooral onderzoek naar de samenwerking tussen onderwijs en andere partijen betrokken bij jongeren. Ook dragen we graag bij aan het creëren van gelijke kansen voor alle leerlingen.

    Meer over dit thema
Deel deze publicatie op: