Medewerkers

Mehmet Day, MSc

Functie: Onderzoeker
E-mail: mday@verwey-jonker.nl

Onderzoeksthema's: Diversiteit, Jeugd, Onderwijs, Opvoeding

Expertises: maatschappelijke positie van jongeren, pleegzorg, wijk- en jeugdteams

Mehmet Day, MSc is sinds 2015 als onderzoeker in dienst bij het Verwey-Jonker Instituut. Day houdt zich bezig met onderzoek naar de maatschappelijke positie van jongeren met een migratieachtergrond. In het bijzonder focust hij zich op vraagstukken met betrekking tot sociale binding en identiteit. Zo verdiept hij zich in de mechanismen achter verbondenheid aan kerninstituties binnen de Nederlandse samenleving en hoe deze verbondenheid zich verhoudt met de transnationale bindingen van jongeren. 

Mehmet is daarnaast werkzaam voor het Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS). Voor KIS doet hij onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen op het gebied van jeugd, opvoeding en onderwijs. Zijn expertise ligt op diversiteit in het jeugddomein. Inclusiviteit van wijk- en jeugdteams en diversiteitgevoeligheid van de Nederlandse pleegzorg zijn thema’s die vaak terugkomen in zijn werk.

Voorheen werkte hij als intern begeleider voor leerlingen met autisme op een middelbare school en als beleidsmedewerker onderwijs bij een onderwijsinstelling. Mehmet rondde aan de Universiteit Utrecht de bachelor Pedagogische Wetenschappen en de master Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken af. Gedurende zijn opleidingen heeft hij zich gespecialiseerd in democratisch burgerschap in het onderwijs.

Publicaties