Medewerkers

Dr. Maaike van Rooijen

Functie: Onderzoeker
Email: mvanrooijen@verwey-jonker.nl
Onderzoeksgroep: Jeugd, opvoeding en onderwijs
Thema's: Onderwijs

Dr. Maaike van Rooijen werkt sinds begin 2017 bij het Verwey-Jonker Instituut als onderzoeker. Binnen de onderzoeksgroep Jeugd, opvoeding en onderwijs richt zij zich vooral onderwijs en werkt onder andere aan een project naar stagebegeleiding in het mbo. Maaike studeerde ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Utrecht en voltooide daarna een researchmaster. In 2015 is zij gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op een onderzoek naar de cognitieve ontwikkeling van kinderen met motorische problematiek. Daarna werkte Maaike als postdoctoraal onderzoeker bij de Rijksuniversiteit Groningen (GION onderwijs/onderzoek). Hier deed zij onderzoek naar risico- en succesfactoren voor leerlingen bij de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs en de invloed van beleidsparameters. Bovendien is zij betrokken bij een promotie-onderzoek naar de ontwikkeling van taal en het executief functioneren van (meertalige) kleuters.

Publicaties

Extra Publicaties

2017 - Sheridan, R., Van Rooijen, M., Giles, O., Mushtaq, F., Steenbergen, B., Mon-Williams, M, & Waterman, A. (2017). Counting on the mental number line to make a move: sensorimotor ('pen') control and numerical processing. Experimental Brain Research, 235 (10), 3141-3152.
2017 - Van Rooijen, M., Korpershoek, H., Vugteveen, J., & Opdenakker. M.-C. (2017). De overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs en de verdere schoolloopbaan. Pedagogische Studiën, 94 (2), 110-134.
2017 - Middelkamp, J., Van Rooijen, M., Wolfhagen, P. & Steenbergen, B. (2017). The effects of a self-efficacy intervention on exercise behavior of fitness club members in 52 weeks and long-term relationships of transtheoretical model constructs. Journal of Sport Science & Medicine, 16, 163-171.
2016 - Korpershoek, H., Beijer, C., Spithoff, M., Naaijer, H. M., Timmermans, A. C., van Rooijen, M., Vugteveen, J. & Opdenakker, M-C. (2016). Overgangen en aansluitingen in het onderwijs. Deelrapportage 1: reviewstudie naar de po-vo en de vmbo-mbo overgang. Groningen: GION onderzoek/onderwijs.
2016 - Middelkamp, J., Van Rooijen, M., Wolfhagen, P. & Steenbergen, B. (2016). The effects of two self-regulation interventions to increase self-efficacy and group exercise behavior in fitness. Journal of Sport Science & Medicine, 15, 358-364
2016 - Van Rooijen, M. & Korpershoek, H. (2016). Meervoudig advies helpt vooruit. Didactief online.
2016 - Warrens, M., van Rooijen, M., Korpershoek, H. & Opdenakker, M.-C. (2016). Maak brugklassen breed en meerjarig. Didactief (september 2016).
2016 - Van Rooijen, M., Korpershoek, H., Vugteveen, J., Timmermans, A.C. & Opdenakker, M.-C. (2016). Overgangen en aansluitingen in het onderwijs. Deelrapportage 2: empirische studie naar de cognitieve en niet-cognitieve ontwikkeling van leerlingen rondom de po-vo overgang. GION Onderwijs/Onderzoek.
2016 - Vugteveen, J., Timmermans, A.C., Korpershoek, H., Van Rooijen, M. & Opdenakker, M.-C. (2016). Overgangen en aansluitingen in het onderwijs. Deelrapportage 3: empirische studie naar de cognitieve en niet-cognitieve ontwikkeling van leerlingen rondom de vmbo-mbo overgang. GION Onderwijs/Onderzoek.
2016 - Middelkamp, J., Van Rooijen, M. & Steenbergen, B. (2016). Attendance Behavior of Ex-members in Fitness Clubs: A Retrospective Study Applying the Stages of Change. Perceptual and Motor Skills, 122, 350–359.
2015 - Van Rooijen, M., Verhoeven, L. & Steenbergen, B. (2015). From numeracy to arithmetic: precursors
of the development of numeracy in children with cerebral palsy from 6 till 8 years of age. Research in Developmental Disabilities, 45-46, 49-57.
2015 - Van Rooijen, M. (2015). Development of early numeracy performance in children with
cerebral palsy. PhD thesis. Radboud Universiteit Nijmegen.
2015 - Van Rooijen, M., Verhoeven, L. & Steenbergen, B. (2015). Working memory and fine motor skills predict early numeracy performance of children with cerebral palsy. Child Neuropsychology. Doi: 10.1080/09297049.2015.1046426
2014 - Van Rooijen, M., Verhoeven, L., Smits, D.-W., Dallmeijer, A., Becher, J.G. & Steenbergen, B. (2014). Cognitive precursors of arithmetic development in primary school children with cerebral palsy. Research in Developmental Disabilities, 35, 826-832.
2012 - Van Rooijen, M., Verhoeven, L., Smits, D.-W., Ketelaar, M., Becher, J.G. & Steenbergen, B. (2012). Arithmetic performance of children with cerebral palsy: The influence of cognitive and motor factors. Research in Developmental Disabilities, 33, 530-537.
2011 - Van Rooijen, M., Verhoeven, L. & Steenbergen, B. (2011). Early numeracy in cerebral palsy: Review and future directions. Developmental Medicine and Child Neurology, 53, 202-209.