Ildeniz Arslan, MSc

Medior onderzoeker

Mijn onderzoekshart ligt bij het tot stand brengen van verbinding tussen verschillende thema’s, disciplines en expertisen. Ik geloof er in dat je heel ver komt door samen te werken, ieders krachten te erkennen en bundelen en durven om out-of-the-box te denken. Dit is ook waarom ik energie krijg van onderzoek doen naar een breed scala aan thema’s om mijn nieuwsgierigheid te voeden. Kennis is kracht.

Ildeniz Arslan
Binnen het Verwey-Jonker Instituut ben ik betrokken bij projecten met pedagogische, psychologische en sociaal-maatschappelijke thema’s rondom jeugd en opvoeding.

Vanuit mijn opleiding en promotieonderzoek heb ik ruime ervaring opgedaan met onderzoek doen naar (ortho)pedagogische, positief psychologische en cross-culturele kwesties. Voor mijn proefschrift heb ik onderzoek gedaan naar hoe kinderen opgroeien tot gelukkige volwassenen. Hoe kunnen gezinskenmerken (opvoeding, ouder-kind relatie) en kindkenmerken (persoonlijkheid, gedrag) het welzijn van kinderen en jongeren bevorderen op de langere termijn en op verschillende levensdomeinen? Mijn passie ligt dan ook bij het ontdekken en inzetten van de krachten van mensen, niet alleen de klachten. Ik geloof er in dat we met zo’n positieve insteek binnen onderzoek de ontwikkeling van individuen op een duurzame manier kunnen bevorderen.

Over de jaren heen heb ik mij ontwikkeld in kwantitatief onderzoek, van het opzetten van een (longitudinale) dataverzameling tot het ontwikkelen en afnemen van vragenlijsten bij kinderen, ouders en scholen en het statistisch analyseren van (complexe) data. Bij het Verwey-Jonker Instituut zet ik mijn kwantitatieve expertise daarom met veel plezier in.

Heb je vragen rondom de (positieve) ontwikkeling van kinderen en jongeren? Of ben je op zoek naar een nieuwsgierige, kwantitatieve onderzoeker om samen mee out-of-the-box te denken? Neem dan gerust contact met mij op!

Ildeniz Arslan, MSc

Medior onderzoeker

Externe publicaties

  • 2023 Arslan, İ. B., Lucassen, N., Keijsers, L., & Stevens, G. W. J. M. When too much help is of no help: Mothers’ and fathers’ perceived overprotective behavior and (mal)adaptive functioning in adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 52, 1010–1023. https://doi.org/10.1007/s10964-022-01723-0
  • 2023 Arslan, İ. B., Lucassen, N., de Haan, A. D., Jongerling, J., Bakker, A. B., & Prinzie, P. Adolescent personality development as a longitudinal marker for burnout and happiness in emerging adulthood. International Journal of Behavioral Development, 47(3), 199–209. https://doi.org/10.1177/01650254231152422
  • 2021 Arslan, İ. B., Lucassen, N., van Lier, P. A. C., De Haan, A. D., & Prinzie, P. Early childhood internalizing problems, externalizing problems and their co-occurrence and (mal)adaptive functioning in emerging adulthood: A 16-year follow-up study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 56, 193–206. https://doi.org/10.1007/s00127-020-01959-w